Page 14

Reflex nr 4 2016

Tänk om och lura knoppen 14 REFLEX #4 2016 Tänk om jag kunde vara i lite bättre form? Tänk om jag orkade lite mer i min vardag? Tänk om jag kunde må så bra som möjligt utefter mina förutsättningar? Ja, tänk om! Det är precis det du ska göra. Börja tänk om och gör lite varje dag, då är chansen större att du kommer att känna förändring och bli mer nöjd med dig själv. fta har vi en förmåga att sätta upp för stora mål eller förväntningar på oss själva. Vi klarar inte allt det som vi tänkt oss och när vi då inte lyckas mår vi i stället sämre. Men genom att göra lite varje dag kan du både lura och peppa dig själv. När jag säger lura menar jag att du lockar dig själv in i ett bättre beteende utan att det upplevs som väldigt jobbigt. ETT TRÄNINGSPASS PÅ 60 minuter som ska göras tre, fyra gånger i veckan kan kännas jättetufft och blir direkt från början en stor mental utmaning. Det är lätt att hamna i zonen för att ge upp … Men om du tänker om och i stället delar upp det, och gör lite varje dag, max 15 minuter, tror jag att möjligheten att lyckas och komma in i nya vanor blir större. 15 minuter är dessutom bara 1 procent av ditt dygn. Det fina med att aktivera kroppen är att efter ett tag kommer kroppen att vilja ha mer. Behovet ökar när du märker att du mår bättre både fysiskt och psykiskt och det är då du kan öka träningstiden. Du har lurat kroppen och knoppen till att göra mer. HÄR KOMMER TRE övningar som hjälper dig komma i gång. Om du inte kan utföra rörelserna precis som jag skriver och visar så försök ändå göra utefter din förmåga. Om du inte ens provar kommer det garanterat inte att bli bättre. Lycka till! 7 MEJLA MÅ BRA: Har du frågor, önskemål eller tips på ämne som du vill läsa om här på ”Må bra”? Mejla till: mabra@neuroforbundet.se MÅ BRA Malin Schulz är personlig tränare och lever med multipel skleros (ms) » Du lockar dig själv in i ett bättre beteende utan att det upplevs som jobbigt. « O Tricepspress med vikt Gör så här: Håll i en viktplatta eller något med tyngd, det ska inte vara för lätt. Starta med så raka armar som möjligt. Böj sedan armarna bakom huvudet till cirka 90 grader i armbågsleden. Vänd och sträck ut till raka armar igen. Upprepa 10–15 gånger, 3 omgångar. Tänk på: Att sänka långsamt, som att du håller emot lite. Hålla ryggen rak och givetvis spänna till i magen. Undvika att armbågarna åker ut till sidorna. Tränar: Överarmarnas baksida. Tips! Du kan ta en tung/stor bok och använda som vikt till tricepspressen.


Reflex nr 4 2016
To see the actual publication please follow the link above