Parkinson Jounalen nr 3 2021

PARKINSONJOURNALEN # 3 2021 8 Svårt att komma i gång med träning efter lång tid med pandemi-isolering? – Tveka inte att ta hjälp av en fysiote- rapeut, säger Erika Franzén, fysiotera- peut och professor vid KI som forskar om Parkinsons sjukdom. Hitta nya träningsformer och gärna en träningskompis, är andra råd. TEXT SUSANNE RYDELL EFTER DRYGT ETT och ett halvt år med covid-19-pandemin är läget fortfarande osäkert på många områden. – Det är lite osäkert om de större gympagrupperna kommer i gång under hösten, särskilt för äldre och för risk- grupper. Man försöker fortfarande hålla grupperna digi- talt eller i mindre format. Då kanske man kan hitta andra träningsformer, eller få hjälp av en fysioterapeut att hitta andra träningsformer, säger Erika Franzén. En ny studie från KI visar att många påverkats av inställda träningstillfällen under pandemin (läs mer i artikel sidan 9). De som trivs med att träna i grupp eller i ett socialt sammanhang har påverkats särskilt mycket. Erika Franzén hoppas att man i stället hittar andra alternativ. – Hitta en träningskompis så att ni kan pusha varandra. Det är en hjälp om det är svårt att komma i gång. Det blir en extra dragkraft och roligare med en träningskompis, många gillar att träna i en social kontext. Eller kanske hitta någon träningsform utomhus? ETT ANNAT TIPS är förstås att leta upp något av de många digitala träningsprogram som finns, eller att köra tv-trä- ning. – Jag har träffat många som har berättat att de följer Träna med Sofia på morgnarna i SvT. Det funkar bra för alla egentligen, eftersom hon ger alternativ till övningarna så att de går att anpassa till den egna nivån, säger Erika Franzén. Men Erika Franzén uppmanar också alla som behöver mer stöd i sin träning att ta kontakt med en fysioterapeut om man inte redan har en sådan kontakt. – Hellre för mycket kontakt än för lite, man behöver inte tveka att fråga om hjälp. Det är viktigt att ha en etablerad kontakt med en fysioterapeut från det att man får sin diagnos, säger Erika Franzén. Det finns många skäl att ta kontakt och få stöd. – En fysioterapeut kan ta fram ett träningsprogram som är anpassat speciellt för patienten. Det kan till exempel behövas om man har ont eller svårt med vissa rörelser. Man kan få tips på olika saker man kan göra i hemmet och olika appar för träning som vårdgivare har och få inspiration, säger Erika Franzén. Inte minst viktigt är möjligheten till uppföljning. – Ofta gör vi träningen om vi vet att någon kommer att fråga om den. Uppföljningen ökar möjligheten att träningen blir av, säger Erika Franzen. MEN VAD ÄR BÄST ATT TRÄNA? Pingis, dans och boxning är några av de träningsformer som fått stort genomslag de se- naste åren – fast vilken typ av träning man väljer är inte det viktigaste, enligt Erika Franzén. – Den träning som blir av är bra träning. Kan man träna för mycket? – Man får väga lite fram och tillbaka hur mycket man ska träna och vad man själv mår bäst av att lägga tid på förstås. Men generellt är träning lika viktigt som medicin skulle jag säga, träningen behövs för att balansera sjukdomen tillsam- mans med medicinen, säger Erika Franzén. Det finns flera sätt att komma i kontakt med en fysiotera- peut om man inte redan har en etablerad kontakt. Minskad träning och mindre rehab är en av effekterna av covid-19-pandemin som personer med Parkinson upplever, enligt en ny KI-studie. Vill du komma i gång med mer träning? Erika Franzén, professor, och en av författarna till stu- dien ger sina bästa råd. > TRÄNING > Ta hjälp om du behöver – hitta vad som är bra för dig

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg2ODU=